Profesionalisme
merupakan salah satu nilai yang menjadi aspek
utama bagi mengenalpasti kredibiliti seorang warga pendidik. Seorang guru yang
bersikap profesional akan melengkapi segala aspek kualiti yang diperlukan bagi
melayakkan dirinya untuk diiktiraf sebagai dinamik dan berkaliber. Ciri
profesionalisme pula hanya boleh diukur melalui kualiti kerja yang dilaksanakan
berdasarkan indikator yang memenuhi aspirasi falsafah pendidikan. Tahap
profesionalisme pula perlu dipertingkat dari masa ke semasa. Apabila difokuskan
dalam bidang pendidikan, maka tahap profesionalisme yang paling diutamakan
ialah dalam pengajaran dan pembelajaran.
Antara usaha yang perlu dilakukan untuk mencapai tahap
profesionalisme, guru perlu sentiasa peka dan memahami setiap perubahan dasar
yang berlaku dalam sistem pendidikan disamping memahami matlamat yang ingin
dicapai. Demikian kerana, dalam usaha Negara untuk melahirkan ‘modal
insan’ ,mata pelajaran Pendidikan Al-Quran & As-Sunnah adalah medium yang
melengkapi kearah matlamat tersebut. Pelajar yang cemerlang secara bersepadu
perlu diperkukuhkan dari aspek rohaninya melalui penghayatan Al-Quran dan
memahami konsep Sunnah agar potensi diri yang dimiliki menjurus kearah
kebaikan.
Usaha yang kedua ialah sentiasa berfikiran kreatif
untuk mencipta inovasi-inovasi dalam pengajaran dan pembelajaran seiring dengan
perubahan zaman. Dalam kemajuan teknologi maklumat contohnya,
penggunaan ICT dalam mata pelajaran boleh dilaksanakan dengan jayanya .
Contohnya menghasilkan bahan bantu mengajar dalam bentuk interaktif agar
P&P yang dijalankan menjadi lebih menarik dan berkesan sesuai dengan
kecenderungan pelajar di abad ini. Kemahiran dalam bidang ICT pula perlu
diteroka melalui kursus-kursus multimedia dan komunikasi. Bidang agama tidak
menghalang seseorang guru untuk mencapai tahap kemahiran yang sama tinggi
dengan bidang akademik lain seperti sains dan matematik. Malah, bidang agama
sangat fleksibel untuk disesuaikan dalam apa jua bentuk teknik dan kaedah
selagi tidak mengubah nilai dan disiplin ilmunya.
Kaedah ‘Lesson Study’ yang diperkenalkan
pada tahun ini merupakan pendekatan berkesan untuk melatih diri menjadi seorang
guru yang perfesional. Kaedah yang berkonsepkan pementoran dan perkongsian
kepakaran memberi peluang kepada guru untuk mencari kelemahan dan membuat
penambahbaikan melalui teguran serta cadangan membina yang diberikan oleh rakan
sekerja lain. Malah, guru dapat berkongsi pengalaman dan kepakaran guru lain
dalam mencari kaedah paling berkesan bagi P&P yang dijalankan. Lantaran
itu, penglibatan dalam program ‘Lesson Study’ perlu dibudayakan secara
konsisten dari masa ke semasa.
Guru yang mencapai tahap pakar perlu menguasai mata
pelajaran yang diajar sepenuhnya. Bagi meningkatkan tahap penguasaan,
saya perlu sentiasa bersedia sebelum menjalankan PdP dari aspek isi
pengajaran dengan memperbanyakkan sumber. Antaranya mengkaji kitab-kitab asal
yang berkaitan dengan tajuk supaya input tambahan dapat dikongsikan bersama
pelajar. Pergantungan kepada penggunaan buku teks perlu dikurangkan supaya
P&P menjadi lebih menarik. Ada ketikanya, pelajar tidak berminat dengan
penggunaan buku teks kerana dianggap rigid dan membosankan. Situasi ini
merupakan cabaran bagi guru untuk menggarap minat pelajar terhadap mata
pelajaran. Justeru, keperlbagaian sumber perlu digunakan supaya pemikiran
pelajar dapat dikembangkan.
Saban tahun, setiap guru akan ditawarkan dengan program
kursus dan bengkel yang bertujuan untuk memantapkan kemahiran. Contohnya Kursus
Pengurusan Pengajaran Dan Pembelajaran Berkesan, Kursus Penataran Instrumen
Mata Pelajaran dan Kursus Aplikasi Teknologi Maklumat dalam P&P. Sebagai
guru yang komited, penyertaan dalam setiap kursus atau bengkel yang
ditawarkan adalah digalakkan sebagai medium yang mengukuhkan lagi kemahiran dalam proses
PdP. Sekembalinya dari kursus, sesi
‘in-house-training’ perlu dilaksanakan dengan melibatkan guru panitia
lain supaya segala input yang diperolehi dapat dikongsi dan dikembangkan secara
menyeluruh.
Budaya Perkongsian Ilmu juga perlu dilakukan melalui
lawatan-lawatan penanda aras atau ’benchmark’ ke sekolah-sekolah
cemerlang. Tujuannya ialah untuk melihat bidang-bidang kecemerlangan yang
dicapai terutama dalam bidang akademik. Melalui program tersebut, guru dapat melaksanakan
integrasi ilmu dan mendapatkan khidmat pementoran daripada guru-guru cemerlang
dari sekolah lain. Perkongsian
dalam bentuk kepakaran juga dapat dilaksanakan lalu diaplikasikan di
sekolah sendiri seterusnya menjadi contoh kepada guru-guru yang lain.
Guru yang profesional membantu melonjakkan kualiti
pendidikan Negara sebagaimana yang diharapkan oleh pihak Kementerian Pelajaran
Malaysia. Bagi mencapai tahap tersebut, setiap guru perlu menghayati tugas dan
peranannya sebagai pendidik agar tidak tersasar daripada fungsinya yang sebenar
sebagai agen sosial utama dalam masyarakat
. Justeru, setiap guru perlu mengamalkan tiga prinsip utama iaitu,
menjalankan tugas sebagai tanggungjawab, sumbangan dan pengorbanan. Guru yang
profesional akan menjadi pemangkin kemajuan Negara . Ini bertepatan dengan moto
Hari Guru pada tahun ini iaitu ‘Guru
Inovatif Melonjakkan Transformasi Pendidikan Negara’.
No comments:
Post a Comment