Pelan Pembangunan Pendidikan Malaysia (PPPM)
2013-2025 dibina dengan hasrat untuk mencapai lima keberhasilan bagi sistem
pendidikan secara menyeluruh merangkumi akses, kualiti, ekuiti, perpaduan dan
kecekapan. Dalam anjakan kesepuluh, matlamat yang ingin dicapai dalam
transformasi pendidikan ialah memaksimumkan keberhasilan murid bagi setiap
ringgit yang dibelanjalan oleh pihak kerajaan. 16% daripada peruntukan yang
dibelanjakan dalam sistem pendidikan digunakan untuk melaksanakan program-program
yang menjurus kearah keberhasilan murid. Keberhasilan murid atau diistilahkan
sebagai ‘student outcome’ adalah usaha untuk menghasilkan modal insan
yang kompeten dalam aspek ilmu dan kemahiran, inovatif dan kreatif, bersahsiah
dan patriotik , cerdas dan berpandangan alam sarwajagat. Bagi memenuhi
keperluan negara untuk bersaing di peringkat global, aspirasi murid yang ingin
dicapai ialah membangunkan murid yang holistik dari segi intelek, rohani, emosi
dan jasmani. Pelan ini juga merujuk sistem pendidikan yang berprestasi tinggi
bagi mengenal pasti kemahiran khusus yang boleh diterapkan kepada murid bagi
membolehkan mereka menerajui pembangunan ekonomi global. Justeru itu, transformasi kaedah PdP harus dilakukan dalam usaha meningkatkan kompetensi pelajar.
Menurut Kamus Dewan Edisi Keempat, ‘transformasi’ ialah perubahan bentuk iaitu sifat, rupa dan keadaan.
Pembelajaran pula dimaksudkan sebagai proses interaksi didik dengan pendidik
agar berlakunya proses pemerolehan ilmu dan pengetahuan atau penguasaan
kemahiran, pembentukan sikap dan kepercayaan pada peserta didik. Manakala
Pengajaran ialah proses merekabentuk kurikulum, penyampaian kurikulum dan
sistem penilaian pelajar (Rahil, Jami’ah dan Kasnani, 2000). Transformasi kaedah
PdP ialah perubahan bentuk dalam proses pemerolehan ilmu dan kemahiran melalui
perubahan bentuk kurikulum dan kaedah penyampaian yang lebih berkesan.
Menurut Abdullah Ibrahim dalam kajiannya yang bertajuk “Pembelajaran
Berpusatkan Pelajar Dan Kaitannya Dengan Pembangunan Diri Dan Peluang Pekerjaan”
telah menyatakan bahawa ibu bapa dan guru kini cukup berpuashati dengan
kejayaan pelajar yang cemerlang di sekolah sedangkan nasib pelajar yang
dihasilkan belum tentu benar-benar berjaya kerana masih ‘pincang’ dari segi
kebolehan sebenar mereka. Apabila pelajar ini berjaya melanjutkan pelajaran ke
peringkat yang lebih tinggi mereka akan mengulangi sistem pembelajaran cara
tradisional dan syarahan menjadi teknik yang dominan. Implikasinya, kelulusan
yang cemerlang tidak memadai untuk menempuh alam pekerjaan kerana tidak
memiliki kemahiran yang diperlukan selain hanya bidang yang dipelajari. Justeru,
beberapa institusi pengajian tinggi telah melaksanakan pendekatan yang
menyediakan pelbagai pengetahuan dan kemahiran selaras dengan keperluan
industri iaitu pengetahuan teknikal, kemahiran teknikal dan soft skill. Soft
Skill merupakan kemahiran utama yang diperlukan oleh sektor pekerjaan
khasnya industri selain kemahiran dalam work related area (Rees, 1989 ;
Mahaleel , 2002 ; Andullah, 1991).
Proses
Pengajaran dan Pembelajaran (PdP) sentiasa mengalami perubahan selaras dengan
hasrat negara untuk melahirkan generasi yang bersedia menghadapi cabaran dalam
era globalisasi. Tugas guru bukan sahaja menyampaikan ilmu tetapi memastikan
keberhasilan murid yang bersifat holistik, berdaya saing dan memenuhi keperluan
pasaran pekerjaan. Kaedah tradisional bukan lagi cara terbaik dan mampu
menyediakan pelajar dengan pelbagai kemahiran khasnya yang diperlukan oleh sektor pekerjaan.
Rentetan daripada itu, beberapa seminar telah diadakan antaranya seminar “Problem-Based
Learning” anjuran Universiti Malaya , “International Conference On
Learning and Teaching” anjuran UiTM dan “3rd International
Workshop On Self-Learning Material Development” anjuran USM. Bagi
menentukan keberkesanan , guru perlu menentukan pendekatan, memilih kaedah dan
menetapkan teknik-teknik tertentu sesuai dengan perkembangan dan kebolehan
pelajar. Kaedah PdP yang sesuai dengan matamat tersebut ialah pembelajarn
berpusatkan pelajar (Student-Centered-Learning) dan pendekatan penyelesaian
masalah.
1.
Pembelajaran Berpusatkan Pelajar
(Student-Centered-Learning).
Perkembangan
dalam ilmu pendidikan khususnya, menyebabkan berlakunya anjakan paradigm dalam
strategi pengajaran dan pembelajaran . Pembelajaran Berpusatkan Pelajar atau
lebih dikenali sebagai “Student-Centered Learning” di peringkat global, telah
dilaksanakan di negara maju dengan pelbagai panggilan seperti “Student-Centered
Instruction” (Felder dan Brent,1996) atau “Student-Centered Teaching” (Motschning-Pitrik,2004)
atau “Learner-Centered Instruction” (Newby, 2000). Pendekatan SCL adalah
strategi yang boleh membina tiga jenis kemahiran yang dianggap laris dalam sektor
pekerjaan iaitu pengetahuan dan kemahiran dalam work related area serta soft
skill atau social skill.
Bersesuaian
dengan gaya pembelajaran masa kini, pihak kerajaan begitu agresif mempromosikan
pendekatan pembelajaran berpusatkan pelajar bagi menggantikan pengajaran
berpusatkan guru. Tetapi dalam masa yang sama guru tetap berperanan sebagai
pembimbing dan fasilitator bagi memastikan proses pembelajaran berjalan lancar
dan mencapai matlamat yang dirancang. Illustrasi di bawah menunjukkan satu
kontinum pergerakan pembelajaran berpusatkan guru kepada pembelajaran
berpusatkan murid .
Menurut
Santrock (2008), apa yang penting dalam pengajaran di bilik darjah atau kuliah
ialah memberi peluang kepada pelajar untuk menggunakan bakat dan kecerdasan mereka
dalam proses pembelajaran. Kaedah ini memberi peluang kepada pelajar melibatkan
diri secara aktif dalam setiap sesi pembelajaran dibantu oleh pengajar yang
berperanan sebagai fasilitator (Shahabuddin Hashim , 2003). Pembelajaran
Berpusatkan Pelajar atau “Student-Centered-Learning” (SCL) menurut Collins dan
O’Brien (2003) dinyatakan seperti berikut :
“Student-centered
instruction (SCI) is an instructional approach in which students influence the
content, activities, materials and pace of learning. This learning model places
the student in the center of the learning process. The instructor provides
students with opportunities to learn independently and from one another and
coaches them ini the skills they need to do so effectively”.
Pendekatan
Pembelajaran berpusatkan murid menekankan penglibatan aktif pelajar dalam
proses PdP (Shuell, 1986). Menurut Meyers dan Jones (1993), sekiranya kaedah
ini dijalankan dengan baik akan memberi
kesan terhadap peningkatan dalam motivasi pelajar untuk belajar, menguasai isi
pelajaran yang lebih mendalam dan bermakna, serta sikap yang lebih positif
terhadap mata pelajaran atau kursus yang diikuti. Kelebihan
yang dapat diperolehi melalui kaedah ini ialah pelajar akan lebih
bertanggungjawab dan bersungguh-sungguh dalam menguasai pelajaran. Pelajar
mempunyai peranan yang penting dalam merancang pembelajaran, membuat kajian
mendalam, menilai hasil kerja, serta berinteraksi dengan pengajar, pelajar dan
sumber maklumat lain dalam proses pembelajaran seterusnya membentuk peribadi
pelajar yang bermotivasi tinggi, sentiasa mempunyai naluri ingin tahu, berupaya
mengurus masa dengan bijak serta mahir mencari maklumat. Justeru, pembelajaran
berpusatkan murid adalah paling sesuai dan berkesan untuk memupuk kemahiran
insaniah dalam kalangan pelajar .
Kaedah
SCL juga berupaya membentuk kematangan peribadi pelajar melalui aktiviti yang
dirancang semasa proses pengajaran dan pembelajaran secara berterusan.
Pendekatan SCL juga bertujuan untuk membina kemahiran sosial pelajar bagi membekalkan
diri dengan alam pekerjaan yang memerlukan kemahiran berkomunikasi, kepimpinan,
kerja berpasukan dan kebolehan menyelesaikan masalah. Justeru, wajar sekiranya
pendekatan ini dilaksanakan secara berkesan bermula di peringkat sekolah bagi
mencapai matlamat keberhasilan murid hingga ke peringkat yang lebih tinggi bagi
mencapai sumber tenaga yang kempeten.
1.
Pendekatan Penyelesaian Masalah .
Berdasarkan hasil kajian yang menyatakan
bahawa salah satu kriteria kemahiran yang diperlukan oleh majikan terhadap
pekerja ialah kemahiran kognitif iaitu kebolehan berfikir secara kreatif dan
kritis . Lantaran itu, kaedah PdP yang dilaksanakan di sekolah dan institusi
pengajian tinggi perlu kepada aplikasi teknik penyelesaian masalah. Tujuannya
adalah untuk melatih pelajar menggunakan daya fikiran secara aktif dalam
menyelesaikan masalah dalam pembelajaran. Kebolehan ini akan digarap dan
dilestarikan apabila masuk ke alam pekerjaan kerana realitinya sumber manusia
bakal berdepan dengan masalah pekerjaan yang kompleks dan pastinya memerlukan
penyelesaian secara efektif bagi memenuhi kepuasan majikan.
Penyelesaian masalah merupakan kaedah PdP
yang berasaskan pengalaman dan memerlukan pelajar berfikir secara aktif. Teknik
pengajaran ini mempunyai persamaan dengan pengajaran berpusatkan pelajar yang
bertujuan agar pelajar dapat menyelesaikan masalah yang diberi menggunakan
kemahiran berfikir sepenuhnya (Savery & Duffy, 1995). Kaedah secara praktis
ini bertujuan untuk menjana pelbagai idea yang bernas bagi membentuk beberapa
penyelesaian yang lebih praktikal dan efektif. Kaedah penyelesaian masalah
telah digunakan seawall 1970an (Neufeld & Barrows, 1974) dan digunakan
secara meluas dalam bidang Pendidikan Perubatan (Barrows, 1996). Teori lain berkaitan kaedah penyelesaian
masalah ialah suatu strategi yang dilakukan oleh pelajar untuk mencapai
matlamat, berdasarkan maklumat yang diberikan dalam sesuatu masalah (Mayer,
1985). Pelajar perlu mampu menterjemahkan dan mengintegrasikan maklumat dalam
masalah tersebut agar dapat difahami seterusnya mampu merancang , melaksanakan
strategi serta memiliki pengetahuan tentang prosedur penyelesaiannya.
Menurut Lester (1970), masalah merupakan suatu
situasi apabila seseorang individu atau kumpulan itu dikehendaki melaksanakan
kerja penyelesaian. Mereka hendaklah menentukan strategi dan kaedah
penyelesaian masalah terlebih dahulu sebelum melaksanakan kerja
penyelesaiannya. Strategi penyelesaian masalah bergantung kepada pengalaman,
pengetahuan dan kemahiran pelajar yang sedia ada serta kefahaman masalah yang
berkenaan. Faktor ini dibantu melalui pembelajaran berpusatkan pelajar yang
menjadikan mereka bersifat matang, bermandiri dan berdikari dalam menyelesaikan
masalah. Kaedah penyelesaian masalah merupkan satu
proses pengajaran dan pembelajaran yang melibatkan pelajar bergerak secara aktif
dalam kumpulan-kumpulan kecil dan menyelesaikan masalah secara berhati-hati
(Glen & Wilkie, 2000). Penyelesaian masalah juga sebagai satu pembangunan
kurikulum dan sistem pendidikan yang serentak membangunkan kedua-dua strategi penyelesaian
masalah serta pengetahuan disiplin asas (Finkle dan Torp, 1955). Kesimpulannya,
melalui proses ini pelajar dapat menggerakkan minda secara aktif dan membantu
proses proses pembelajaran. Hasilnya, dapat menyediakan peluang pelajar untuk
mengaplikasikan konsep, prinsip dan teori yang telah dipelajari. Seterusnya
menggalakkan pemikiran kritis, analitis, logis dan rasional serta membina sifat
keyakinan diri.
Kaitan
antara dua kaedah PdP tersebut adalah, dalam pelaksanaan pembelajaran
berpusatkan pelajar akan melatih pelajar menyelesaikan masalah pembelajaran
secara kendiri. Kesannya, pelajar akan lebih matang dan berusaha menguasai ilmu
serta kemahiran yang yang diajar. Pengalaman dan kemahiran tersebut akan
digunakan apabila mereka memasuki alam pekerjaan pada masa akan datang dan
berjaya memenuhi kriteria sumber tenaga yang diperlukan oleh pihak majikan.
Kesimpulan.
Dalam kerangka pelan pembangunan PPPM (2013-2025), pihak kerajaan
mensasarkan kemenjadian murid sebagai matlamat utama. Rasionalnya adalah setiap
peruntukan yang dibelanjakan dapat dimanfaatkan sebaiknya bagi melahirkan modal
insan yang berkualiti. Matlamat PTV pula ingin melahirkan sumber tenaga kerja
yang bersifat kompeten dan ‘employabiliti’ sebagai respon kepada isu-isu yang
timbul dari kalangan majikan, ibu bapa dan masyarakat. Sistem pendidikan secara
praktikalnya masih belum bersedia menuju kearah pembangunan sumber manusia yang
kompeten berdasarkan masalah dan cabaran yang terpaksa dihadapi. Guru dan
pemimpin sekolah atau institusi pendidikan memainkan peranan penting sebagai
penggerak sistem pendidikan dan perlu melakukan transformasi secara berkesan
dalam aspek pengurusan dan pentadbiran sekolah atau institusi, pendekatan
pembelajaran dan pengajaran serta mentaliti kearah yang lebih positif dan
proaktif. Kaedah pembelajaran berpusatkan pelajar dan penyelesaian masalah
dilihat sebagai salah satu kaedah pembelajaran yang berkesan bagi melahirkan sumber
manusia yang berkualiti dan relevan dengan keperluan alam pekerjaan. Penyertaan
aktif dan keupayaan kognitif yang tinggi dalam kalangan pelajar melalui kaedah
PdP yang dilaksanakan, dapat membantu pelajar mengadaptasi dan menyesuaikan
diri dengan keadaan alam pekerjaan yang sebenar seterusnya menghadapi cabaran
pada masa akan datang. Dalam konteks alam pekerjaan, kepuasan majikan dan
kualiti hasil pengeluaran industri menjadi indikator yang mengukur tahap
kompetensi pekerja. Persaingan antara pekerja juga akan berlaku secara sihat
dan memberangsangkan. Apabila situasi ini berjaya dicapai, maka berhasillah
pelan pembangunan yang dirancang dan dilaksanakan oleh pihak kerajaan.
Kesannya, sistem pendidikan negara menjadi setaraf dengan kualiti pendidikan di
peringkat dunia.
Rujukan
Abdullah. (1989) . Vocational
Education and Training in an Industrialising Economy . Unpublished PhD
Thesis.
Aminudin Mokhtar dan Usha a/p Thamotheran . (2008) . Pekerja Asing Di
Malaysia : Faktor-Faktor Yang Mendorong Majikan Mengambil Pekerja Asing
. Prosiding PERKEM III . Jilid 1. 42-48
Collins, J.W 3rd & O’Brien, N.P (2003)
. Greenwood Dictionary Of Education. Greenwood : Westport,CT.
Ee Ah Meng. (1999). Siri Diploma Perguruan :
Pendidikan Di Malaysia , Falsafah Pendidikan Guru dan Sekolah . Edisi Kedua
. Shah Alam : Fajar Bakti.
Gainer (1988) . ASTD update : Basic Skills. Elexandria, VA : American
Society For Training And Development . (ERIC No. ED 291882).
Hallak, J. dan Caillods, F. (1980) . Introduction,
Education, Work and Employment . Paris : UNESCO.
Hoong, S.S (1989) . Human Resources-Advanced Skill And Vocational
Training. Paper Presented at the Centre For Instructor and Advanced Skill
Training (CIAST).
Isahak Haron (1992) . Aliran Perkembangan Pendidikan Dan Pembentukan
Malaysia Sebagai Negara Industri Abad Ke 21 . Pidato Umum Institut
Aminuddin Baki Kali Ke 4 di Universiti Putra Malaysia, Serdang pada 1 Disember
1992.
Ismail, S. (2011) . Program Transformasi Pendidikan Vokasional
Bermula Pada 2013 . Dicapai pada November, 2013 .
___________ . Jtm Komited Lahirkan Graduan Kopetitif Dan Tenaga Kerja
Mahir. Jabatan Tenaga Manusia . Dicapai dari www.jtm.gov.my/ver25/index.php/ms/component/content/article/51-akhbar/251-jtm-komited-lahirkan-graduan-kompetitif-dan-tenaga-mahir-10-disember-2013?tmpi=component&print=1&page=.
Dicapai pada 19 Disember 2013
Kamal, S. dan Mei, L.Y (1996) . Sectoral Projection In Manpower Needs
In Malaysia dalam The Human Resource Perspective Towards Achiving Vision
2020 . Kementerian Pembangunan Industri Sarawak : UITM Sarawak.
Kamus Dewan . (2007 ). Edisi Keempat . Kuala Lumpur : DBP.
Lester, F., Garofalo, J. dan Kroll, D. (1989) . The Role Of
Metacognition in Mathematical Problem Solving : A Study of Two Grade Seven
Classes . Final Report to the National Science Foundation of NSF Project .
Mayer, R.E. (1985) . Implications of Cognitive Psychology for
Instruction in Mathematical Problem Solving . Dalam Mohd. Uzi Dollah (2006)
. Pengajaran dan Pembelajaran Matematik Melalui Penyelesaian Masalah. Kuala
Lumpur : DBP.
Mohd. Safarin Nordin (2004) . Kemahiran Generik – Kepentingan Dalam
Memenuhi Keperluan Majikan Masa Kini . Skudai : Universiti Teknologi
Malaysia.
Mohd. Yusoff Mohd., Mohd. Fadhil Nuruddin
dan Naimah Yong (1995). Cabaran Perindustrian Masa Hadapan Dan Kualiti Graduan
Teknikal Yang Diperlukan. Persidangan Kebangsaan Pendidikan Teknik dan
Kejuruteraan, UTM Skudai pada 15-16 Ogos 1995.
Motschnig-Pitrik, R. & Carl Rogers . Student-Centered
Learning With e-Learning : Experiences, Consiquences and Hypothese. Dicapai
pada November 2013 dari http://www.saybrook.edu/crr/papers/motschnig-.html
Nurul Nadya Abu Bakar, Rohana Hamzah & Amirudin Udin . (2011). Cabaran-Cabaran
Dalam Pendidikan Teknik Dan Vokasional Dalam Membangunkan Sumber Manusia .
Journal of Edupres, Volume 1 . Skudai : UTM.
Rahil Mahyuddin, Jami’ah Mohamad dan Kasnani Ab. Karim . (2000) . Psikologi
Pendidikan II . Sukatan Pelajaran Baru Diploma Perguruan Malaysia. Kuala
Lumpur : Longman.
Rees , G.W. (1989) . Employer’s Recruitment Strategies. Vocational
Educatioan and Training : An Analysis of a ‘Loose’ Labour Market . A
Research Report . University of Wales .
Santrock, J. (2008) . Educational Psychology (3rd edition). New
York : Mc-Graw Hill.
Shahabuddin Hashim (2003) . Pedagogi 1 : Strategi Dan Teknik Mengajar
Dengan Berkesan. Pahang : PTS Publications & Distributors Sdn. Bhd.
Shahril (1993) . Peranan Pendidikan Teknik Dan Vokasional Dalam
Pembangunan Sumber Manusia Bagi Mencapai Matlamat Wawasan 2020. Jurnal
Pendidikan.
Starz, C. (1997) . Do Employers Need the Skills They Want? Evidence
From Technical Work. Journal of Educatioan and Work . Vol.10, No.3,205-223.
Yahya Buntat, Nurihah Mohamad Saleh, Mahfuzah Musban, Aede Hatib
Musta’mal @ Jamal dan Muhammad Sukri Saud (2012) . Competency Based
Education : A Case Of Akademi Binaan Malaysia . Procedia Social and
Behavioral Sciences. UTM.
Thank You for Sharing. Penulisan yang amat membina ilmu dan minda.
ReplyDelete